3500 meter intryck i januarisolen


[mitt krypin]

Tretton snörvliga näsor och dubbelt så många rosiga kinder strosade längst kullerstensgatorna i Lund med journalistläraren Peter i spetsen. Herr Dontsov verkade inte göra sig störd av den gripande kylan när han guidade oss genom Lunds sagolika arkitektur.

Klassen knäppte på sig vinterjackorna, dök ner i sina vantar och kringlade armkrok med närmaste vän för att optimera värmen. Ingen var förberedd på vad som väntade oss, men nu i efterhand kan jag gott konstatera att det var skönt för hjärnan med en ordentlig vädring. Men mer information skulle in genom öronen när Peter började berätta lite historia och intressant fakta om de olika platserna. Första stoppet var Hypoteksföreningen som ligger en minut ner mot centrum från skolan, ett vacker riddarborg liknande hus på tre våningar. Det visade sig ha varit Kungens residensvåning förr, med gräsmatta på taket och utsikt över domkyrkan som ligger tätt intill. Lilla fiskaregatan ner, under stationen mot Lunds tingshus och sedan bar det iväg mot Polhemskolan. Eftersom jag inte kommer från Lund utan bor 25 minuter härifrån med Pågatåget kan jag ärligt berätta att jag inte har en aning om vart jag befinner mig i världen efter att vi lämnade Bollhuset som ligger mittemot Polhem. Det är rätt intressant att jag åker till Lund fem dagar i veckan – men vad vet jag egentligen om staden? Jag vet att Malmborgs ligger till höger när jag står med ryggen mot centralen och till vänster om jag står framför. Men som sjutton finns det så mycket mer i tankarna än historian om en stad, vad finns google och hitta.se för om inte att lämna plats åt sånt som platsen bör tagas av. Nu kastar jag in detta dokumentet och knäpper på mig jackan för att traska ner mot Malmborgs, till stationen. Malmborgs till vänster och en skön helg rakt för över!


//Efter att vi ätit makaroner och kyttbullar i matan drog vi ut med journalistgruppen och traskade runt i Lund. När vi kom tillbaka till skolan rev jag upp mitt chaklad jag köpt på Malmborgs och började skriva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0